2006/09/26実施 レンズのコーティング比較
(Lens Coating Comaprison)

Orange color coating
オレンジ系のコーティング
Summilux 50mmf1.4gold shows a typical orange color.
Summilux 50mmf1.4goldです。なんとも見事にオレンジです。

Almost the same orange color with M-mount.
SummiluxのR50mmf1.4です。こちらも同じようなオレンジですね。

This lens is a first Summicron R50 with one Cam which shows lighter orange near yellow color.
SummicronのR50mmf2.0の1カム初期型ですが、ややオレンジが薄くて、黄色に近い分類かもしれません。

Planar lens for contax RTS. Orange color includes some purple which is common color on modern designed lenses.
Contax RTS用のPlanar50mmf1.4ですが、多少の紫が入ったオレンジです。近代レンズは大体こんな色になってきますね。

The same color with Summilux 50mmf1.4 gold. Although the design of lens unit had been changed in 1966, and this lens is different from gold version, the coating seems almost same.
MのほうのSummilux50mmf1.4ですが、こちらは最初のgold判とほぼ同じですね。1966年にレンズ構成が大きく変更されており、Goldとは異なっているはずですが、コーティングのイメージは似ています。まあ、同じレンズだから当たり前といえばあたりまえ。

Orange color but very light. Not sure this because of the surface is aspherical or not.
Noctiluxのf1.2もオレンジですが、思ったほどコーティングの色は出ませんでした。非球面のせいかどうかはわかりません。

Not sure this can be orange? This shows a very complex coating color mix as it is a very modern design and technoloy.Elmarit21mmf2.8ASPHはむしろオレンジ系なんでしょうか。まさに最新レンズだけあって、分類しにくい多様なコーティングのようです。

Blue color coatings
Many French made lens are included as if they show the color of national flag.

ここからはブルーの仲間です。なんかフランス系が多いです。まさか国旗にあやかったわけではないでしょうに。(Blue Color)

Kinoptik 50mmf2.0 is blue. The right part on the photo is even similar to the flag.
Kinoptik50mmf2.0ですが、ブルーですねえ。特に右の部分はまさに国旗になってます。

German made Xenon 50mmf1.9 shows artistic blue color.
こちらはドイツ製Xenon50mmf1.9ですが、芸術的?なブルーが出ています。

Angenieux 50mmf1.8 from Rectaflex is typical French blue color.
Angenieuxの50mmf1.8ですが、やはりフランス製はブルー。

This is beyond expectation, Super-Angulon 21mmf3.4 is blue.
これはかなり予想外の結果。SA21mmf3.4も青でした。

Not only the front lens face but also internal reflection of the Coating is blue which makes feel me more sparkling feeling.
Angenieuxの90mmf1.8は前玉だけでなく、内部の玉もブルーなのか、宝石のようにきらめいた感じになっています。

The famous French Kinoptik 100mmf2.0 is of course blue.
Kinoptik100mmf2.0もフランス製の王道で青でした。

My favorite Nikkor Auto 24mmf2.8 shows basic blue color with mixed several yellow , purple colors.
結構お気に入りで手放せないでいるNikkor Auto24mmf2.8も基本はブルーですが、比較的新しいレンズだけあって多様なコーティングのMixのようです。

Also blue is basic color for Angenieux 50mmf1.5 S21 with some purples inside.
Angenieuxの50mmf1.5のほうもブルーが基本。ちょっと紫系も見えますね。

Purple Color
ここからは紫系統を並べてみます。

The Originator of Nijimi(Blur) lens, Summilux 35mmf1.4 non-aspherical shows very complex and robust purple-red colors.
元祖滲みレンズのSummilux35mmf1.4はなんともいえない色がでました。これはこれで圧倒的です。

Elmar 65mmf3.5 macro lens is typical purple coating.
Elmarのmacro65mmf3.5はお手本のような紫系のコーティングです。

Elmarit R90mm2.8 is not a outstanding lens but I am convinced of the excellence of expression of this lens.Elmaritのr90mmf2.8です。目立たないですがものすごくいいレンズだと思います。本当に。

Yellow Color
ここからは黄色系統です。

Only one swiss made lens I have, Makro-Switar 50mmf1.8 is complete yellow coating.
唯一のスイス製Macro-Switar50mmf1.8は納得の黄色一色です。

Dallmeyer Super-Six lens from Nacht-Exakta shows very complicated color mix which I judged into yellow group.
DallmeyerのSuper-Sixはいろんな色が混ざっているようですが、基本は黄色と判断させていただきました。

One of very few Japanese lenses I have, Canon 50mmf1.2 is also totally yellow color coating.
数少ない国産の雄、Canon50mmf1.2もきれいな黄色一色です。

At last, no colors. The major lenses of this group are very old before the coating itself had been developed.

最後は色なしです。コーティング技術が定着する以前のレンズが多いですね。

The body of Som Berthiot Flor50mmf3.5 is very beautiful polished metal color. The surface of the glass also shows very nice white reflection.
Som BerthiotのFlor50mmf3.5はボディが金属の輝くような美しさですが、ガラス面もそれに合わせたかのような金属的な立派な白がでています。

Thambar 1935 shows no color on surface which seems similar to Kino-Plasmat 75mm.
Thambarも無色ですね。なぜか最後のkino-plasmatと似ている感じがします。

Kino-Plasmat 25mmf1.5 is modified lens from cine equipment which shows no coating color.
最後の3つはPlasmatです。シネレンズ改造のKino-Plasmat25mmf1.5もまったくコーティングはされていません。それにしてもM崎さんヘリコイド改造ありがとうございます。

The last camera which Dr.Paul Rudolph had set out is Roland camera,which has no coating and colors.
Dr.Paul Rudolphが最後に手がけたカメラのRolandに装着されているkleinbild Plasmat 70mmF2.7もノンコートなので無色です。

The last lens is Kino-Plasmat 75mmf1.5. The outer scenery reflect like jewels on a big non coating front glass.
オオトリはKino-Plasmat75mmf1.5です。巨大な前玉に外の景色が写りこんでいますが、ガラスの輝きは宝石のように見えるのは、贔屓目が過ぎますね。