Lens Impression
久しぶりのライカレンズの追加はいわゆる「ひょっとこズマール」です。
このレンズの初期型で1933年の発売開始ですが、すぐ翌年に後期型の沈胴タイプに切り替えられたので、この固定鏡胴型はかなり数が少なく、値段も次第に高価になってきています。
固定鏡胴型にもニッケルとクロームの2種類が存在しますが、良く見かけるのはニッケル仕上げで、クロームのものはさらに希少になっています。私の個体はニッケル仕上げですが、個人的にはこちらのほうが好みです。
描写は一般に言われるベールを1枚かぶせたような柔らかなもので、特にこの個体は他のズマールにもよくあるように、ガラス面に多少の曇りがあることからさらにソフトは描写をします。一方でバックのボケは距離と被写体によって2線ボケが強くでたり、また非常に印象に残る美しいボケになってみたりと変化が大きく、初期のダブルガウス型の典型的な特徴を示しているように思えます。
その後、この個体は山崎写真光学研究所で再研磨してクリアになりました。さらに、2014年に再研磨していない、クリアな個体に変更しました。
Addition of Leica lens after a long absence
is Summar 50mmf2.0 so-called "Clown face”. This is the first fixed non-collapsible
type of this lens released in 1933 which is considerably few, and the price is
also expensive because it was switched to the collapsible body of the latter
type soon next year. There are two kinds - the nickel and chrome – of this
non-collapsible type Summar, the chrome is rather scarcer and the nickel finish
that sees well. Mine is the nickel finish.
Description is soft as generally said, and
especially as this individual one, it makes further soft expression as if one
veil on that because of some frost in lenses. On the other hand, bokeh of the
back makes larger changes, sometimes 2 lines double image bokeh is coming out
strongly depending on distance and photographic subject, and sometimes appearing
very impressive beautiful bokeh. I can consider that it shows the typical
feature of the early double gauss type lens.
|